עורך דין ולקוח – טיב מערכת היחסים

You are currently viewing עורך דין ולקוח – טיב מערכת היחסים

עורך דין ולקוח – מה האחריות שלהם אחד כלפי השני ?

כל עורכי הדין מחויבים ללקוחותיהם בסדרה ארוכה של קודי התנהגות ונהלים מסודרים שלשכת עורכי הדין אוכפת, אבל גם לכם יש אחריות כלפי העו"ד ששכרתם,  וזאת כדי שהוא יכול לתת לכם את השרות הכי טוב ואת התוצאות המועדפות עליכם.

פרטיות וחיסיון

אלה שתי מילות המפתח במערכת היחסים בין עורך דין ללקוח. מה שאתם אומרים לעורך הדין שלכם מוגן על ידי יחסי העורך דין – לקוח ואסור לו לחזור על המידע שהעברתם לו אלא אם קיבל מכם אישור.

מדוע? משום שעורך דין לא יוכל לייצג אתכם ולהגן על האינטרסים שלכם בצורה הטובה ביותר, אלא אם הוא יודע את האמת. על הלקוח להיות בעמדה שהוא יכול לדבר בפתיחות ובחופשיות עם עורך הדין שלו ולספר לו את אירועי המקרה הרלוונטיים.

טיפ מס' 1

היה פתוח עם עורך הדין שלך. התמודדות עם מידע שנמנעת מלספר ומתגלה בעת ההליך המשפטי תוכל לעלות לך ביוקר.

כמובן שקודי ההתנהגות והמחויבות של עורכי הדין משתנים ממדינה למדינה אבל לפניכם רשימה בסיסית של האחריות של העו"ד שלכם כלפיכם:

  • עורך הדין מחויב לייצג אתכם באופן מוסרי ובלהיטות בתוך הגבולות שמאפשר החוק. כלומר, בין השאר  אסור לו לשקר בבית המשפט כמו גם להסתיר ראיות.
  • עורך הדין חייב לנתח במומחיות את העניין המשפטי שלכם ולהוכיח יידע של החוק והנוגע לתיק שלכם.

טיפ מס' 2

שאל את עורך הדין שלך שאלות, מבלי להתבייש, עד שתבין בדיוק למה הוא התכוון. אין זה הזמן להיות נבוך בגלל בורות, שכן אתה צריך להבין מה הוא אומר ומה הוא מייעץ, על מנת לעשות החלטות נבונות. עורך הדין חייב לתקשר עמכם באופן מתוזמן ויעיל ולא למרוח את הזמן כדי להגדיל את החיוב. כמו כן עליו לספק לכם כל אינפורמציה לגבי לוח זמנים ומקומות בהם אתם אמורים להיות ולא ברגע האחרון.

טיפ מס' 3

כדי להימנע מבזבוז זמן שיעלה לכם כסף, כתבו מראש את השאלות שיש לכם על דף, כך לא תשכחו דבר. עוד דרך לחסוך כסף היא להגביל את מספר שיחות הטלפון שאתם עושים לעורך הדין שלכם.

  • עורך הדין חייב להימנע מיצירת ניגוד אינטרסים – לדוגמא, עורך דין שעובד שמשרד שמייצג חברה מסוימת  לא יכול לייצג את אחד העובדים של החברה נגדה.
  • עורך הדין חייב לנהל את התיק על פי הדרכתכם אלא אם כן מדובר במעבר על החוק – אבל בענייניים מקצועיים החלטה היא של איש המקצוע, כלומר עורך הדין. לדוגמא: הוא זה שיחליט איזה מהעדים שהצעתם יעלה או לא יעלה לתשאול על דוכן העדים והוא יחליט מהן השאלות שישאלו.

טיפ מס' 4

היו ברורים ובהירים כשאתם מסבירים לעורך הדין מה אתם רוצים שיעשה עבורכם. אל תעשו טעות ותדברו על משהו אחד כאשר אתם מצפים שהוא יעשה משהו אחר. 

 עורך הדין חייב לשמור על רכושכם בנפרד מרכושו ולשמור את כספכם בחשבון אצל צד שלישי.

  • עורך הדין חייב להחזיר את רכושכם או כספכם על פי מבקשתכם (לא מדובר בשכר שלו אלא ברכוש או ממון שלכם שהופקד בידיו למשמורת).
  • עורך הדין חייב לשמור את תוכן שיחותיכם בסוד למעט במקרים מועטים יוצאים מן הכלל.
  • עורך הדין חייב להימנע מלקיים מערכת יחסים אישית עם לקוח/ה.
  • עורך הדין חייב להימנע מלפעול בניגוד לאינטרסים שלכם אלא אם כן ניתנה לו לכך הסכמתכם המודעת, בכתב.
  • עורך הדין חייב להיות נאמן לכם, לדאוג לאינטרסים שלכם, לשמור עליהם ולכבד אתכם ואת התיק שהוא מייצג.

 גם אתם הלקוחות אחראיים ומחויבים כלפי עורך הדין שלכם

  • תמיד לומר את האמת ואת כל פרטיה. (ראו טיפ מס' 1)
  • להתייחס ולשתף פעולה עם דרישות ובקשות עורך הדין שלכם.
  • להיות נוכחים בזמן ובמקום בו מתנהלים ההליכים המשפטיים באשר הם ולפי בקשת עורך הדין.
  • לשלם את החשבונות במלואם ובזמן.

טיפ מס' 5

שוחחו עם עורך הדין שלכם על המחיר של שרותיו ועל ההוצאות הצפויות. בררו כמה הוא מחייב ועל פי איזה אופן : לפי שעה, אחוזים או תוצאות. בררו מה הפקטורים שישפיעו על החיוב (שיחות טלפון, אי-מיילים וכד'). התעניינו מה אתם יכולים לעשות כדי שהחיוב ושאר ההוצאות יהיו נמוכים יותר.

כתיבת תגובה