העובד מת, התלויים קיבלו קצבה

You are currently viewing העובד מת, התלויים קיבלו קצבה

הקשר בין תאונת העבודה למות העובד – אדם לקה בליבו במהלך העבודה וזו הוכרה כתאונת עבודה  ונקבעה לו נכות כעבור 14 שנה נפטר. בית המשפט קבע שמותו הוא תוצאה של תאונת העבודה ופסק קצבה לתלויים:

תאונות עבודה מסוימות עשויות להיות בעלות השפעה ארוכת טווח ושנים ולעתים מתברר כי תאונה עבודה שאירעה לפני מספר שנים גורמת למות העובד מאוחר יותר על כל המשתמע מכך. אחת הדרכים של מי שהיה תלוי בנפטר להתמודד עם המצב החדש הוא בדרישת קצבה מאת הביטוח הלאומי אך כדי שזה יקרה יש להראות כי קיים קשר בין תאונת העבודה שאירעה לבין מותו של העובד בסופו של דבר.

האלמנה פונה לבית המשפט בדרישה לקבלת קצבה מאת הביטוח הלאומי בעקבות מות בעלה אשר נבע מתאונת העבודה, האם היא תצליח להוכיח קשר בין התאונה למות בעלה?

יעקב (שם בדוי) לקה בליבו במהלך עבודתו באופן חמור ביותר, ונקבעה לו נכות של כ- 50% על ידי הביטוח הלאומי כמו גם המקרה הוכר כתאונת עבודה.

במהלך כל השנים סבל מבעיות לב רבות בעקבות תאונת עבודה זו כאשר 14 שנה מאוחר יותר מצבו החמיר באופן שהצריך אישפוז דחוף בבית החולים. בבדיקה רפואית שנערכה לו התברר כי הוא סובל מכאבים חזקים בחזה והוא טופל בהתאם אך מצבו לא השתפר והחלו להופיע הפרעות קצב עד כדי איבוד ההכרה, בשלב הזה נעשו ניסיונות החייאה שכללו עיסוי ומכות חשמל אך כל זאת לא הועיל וכעבור זמן קצר יעקב נפטר.

האישה פנתה לבית הדין האזורי לעבודה בטענה כי יש להכיר במות בעלה תוצאה של תאונת העבודה ועל כן עליה לקבל קצבת תלויים מאת הביטוח הלאומי.

בית הדין האזורי לעבודה בחן את טענות הצדדים שכן הביטוח הלאומי הביא תימוכין לכך שאין קשר בין מותו של יעקב לבין תאונת העבודה שאירעה שנים רבות קודם לכן ומנגד האלמנה ניסתה לשכנע את בית המשפט שלולא אירוע הלב שקרה במהלך העבודה לא היה מצבו הבריאותי ירוד באופן אשר הוביל בסופו של דבר למותו.

בבחינתו את העניין, בית הדין האזורי לעבודה שמע את המומחים הרפואיים מטעם שני הצדדים והגיע למסקנה כי למרות שעברה תקופה ארוכה בין תאונת העבודה למותו של יעקב ניתן לומר כי היא זאת אשר גרמה לכך שהוא נפטר ולכן יש קשר סיבתי בין הבעיה בלב שבה לקה לבין מותו ויש לשלם לתלויים בו קצבה.

המשמעות של פסק הדין הזה חשובה ביותר, שכן רבים האנשים אשר היו מניחים כי אין להם כל אפשרות לקבל את הקצבה הזו ולהוכיח קשר בין תאונת עבודה למוות במרחק של שנים, ואילו כאן בית הדין האזורי לעבודה בהחלטתו זו מאפשר לראות את הדברים בצורה רחבה יותר ולייחס חשיבות לסוג הפגיעה והנזק שנגרם בעטיה. שכן, מחלת לב המתרחשת בעקבות תאונת עבודה יכולה להיות בעלת השפעה ארוכת טווח ולכן, גם אם על פניו נראה היה כי סיכוי התביעה במקרה כזה הינם קלושים, בית המשפט האיזורי בפסיקתו זו מוכיח אחרת ופוסק לטובת העובד ומאפשר לאלמנה לקבל את קצבת הביטוח הלאומי בעקבות מותו.

נראה אם כן, כי אחד התפקידים החשובים של עורך הדין בתביעות נגד ביטוח לאומי  הוא להביא אסמכתאות משכנעות אשר יובילו את בית הדין למסקנה דומה כאשר יש לזכור כי לא כל פסק דין יוביל בהכרח לאותה תוצאה משפטית אך במידה ועורך הדין נערך למשפט בצורה נכונה הוא יכול לעשות שינוי במציאות המשפטית.

ב"ל 1252-08

כתיבת תגובה